We horen het overal: als we gezond willen blijven, moeten we meer bewegen. Sporten versterkt immers ons immuunsysteem en helpt om op een gezond gewicht te blijven. Hoe vreemd is het dan dat je je na het sporten soms beroerder voelt dan ervoor. Duizeligheid, een grieperig gevoel, hoofdpijn of een misselijk gevoel na het sporten komt vaker voor dan je denkt. Met deze tips blijft sporten leuk en gezond!

Allereerst wil ik even ingaan op de oorzaken van dat grieperige gevoel dat sommige mensen hebben na het sporten. Hier een opsomming:

Hormonen

Er zijn verschillende redenen waarom je na het sporten last kunt krijgen van griepachtige verschijnselen. Hormonen is één van. Tijdens het sporten maakt ons lichaam groeihormoon aan om de spieren te herstellen en weefsel groei te stimuleren. Dit hormoon is essentieel voor de goede werking van onze spieren. Maar het kan gebeuren dat je er een misselijk gevoel van krijgt, zeker als na een intensieve trainingssessie behoorlijk grote hoeveelheden van dit hormoon zijn vrijgekomen.

Uitdroging en een grieperig gevoel

Zelfs als je voldoende drinkt is het gemakkelijk om uit te drogen na het sporten omdat we door het zweten en ademen veel vocht verliezen. Uitdroging kan ertoe leiden dat de spieren zwak voelen en kan hoofdpijn en duizeligheid veroorzaken.

Slechte voeding

Wat je eet, voedt je spieren en organen. Als je niet goed hebt gegeten voor het sporten heeft je lichaam moeite met het vinden van voldoende brandstof voor de inspanning. Dit zorgt voor een misselijk, vermoeid en duizelig gevoel.

Griep wordt niet door sporten veroorzaakt

Wees gerust, griep wordt niet door sporten veroorzaakt, maar door het influenzavirus. Maar een intensieve training kan er wel voor zorgen dat het immuunsysteem van het lichaam tijdelijk verzwakt, zodat het virus de kans krijgt om de kop op te steken. Als de grieperige symptomen aanhouden of zelfs verergeren, dan kan het zijn dat je inderdaad een griepvirus te pakken hebt.

Altijd moe na het sporten

Als je je iedere keer na het sporten vermoeid en grieperig voelt, dan kan dit het gevolg zijn van een aandoening, zoals het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS). Mochten de vermoeidheidsklachten langere tijd aanhouden, ga dan naar de huisarts.

Tips om de een grieperig gevoel te verminderen na het sporten

Het vinden van de oorzaak van je griepachtige symptomen na het sporten is de eerste stap naar het voorkomen ervan. Nadat een arts eventuele onderliggende gezondheidsproblemen heeft uitgesloten, is een paar kleine aanpassingen vaak genoeg om de klachten te minimaliseren.

1. Zorg voor je spieren

Als je aan de gewichten hangt of rondjes rent, ontstaan er micro-scheurtjes in je spieren. Wanneer je lichaam na het sporten probeert deze scheurtjes te herstellen, komen er bepaalde giftige stofjes vrij. Deze stofjes kunnen zorgen voor pijnlijke spieren en dat grieperige, vermoeide gevoel. Je kunt dit zoveel mogelijk proberen te voorkomen door een goede warming up en cooling down. Een massage na het sporten helpt ook. Dit vermindert het ontstaan van micro-scheurtjes en dus het vervelende gevoel.

2. Zorg voor de juiste voeding

Hoewel sommige mensen zweren bij sporten op de lege maag (het zou de vetverbranding extra stimuleren), kan het tekort aan voedingsstoffen en vocht een gevoel van zwakte veroorzaken. Een uitgebreide maaltijd voor het joggen is inderdaad niet aan te bevelen, maar een kleine portie met voldoende koolhydraten geeft energie om lekker te kunnen bewegen. Voor een goede spierfunctie is het ook belangrijk om genoeg eiwitten te eten. Een flesje water tijdens het sporten helpt om de spieren tijdens de inspanning gehydrateerd te houden.
Denk aan:

  • kwark met fruit;
  • havermout met amandelmelk;
  • stuk fruit met een hand noten;
  • linzen en zilvervliesrijst met groenten;
  • stuk vlees of vis met groenten.